משטרת ישראל משדרגת את מערך האכיפה בכבישים, והחל מחודש ספטמבר 2024 נכנס לתוקף נוהל חדש, אשר במסגרתו מצלמות אכיפה מתקדמות מופעלות בדרכים ברחבי הארץ.
מטרת המצלמות היא להוריד את רמת עבירות התנועה, לשפר את הבטיחות בדרכים, ולהרתיע נהגים מביצוע עבירות מסכנות חיים.
המאמר שלפניכם יסקור את הפרטים החשובים בנוגע לאמצעי האכיפה החדשים, העבירות הנאכפות, הסיכונים המשפטיים, וכיצד ניתן להתמודד עם דו"חות בעקבות אכיפה במצלמות.
מה חדש במערך האכיפה?
המצלמות החדשות של משטרת ישראל מבוססות על טכנולוגיות מתקדמות וכוללות מצלמות וידאו, מצלמות סטילס, ומצלמות המותקנות על כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם). מערך זה מאפשר אכיפה בזמן אמת בעזרת תיעוד מדויק של עבירות תנועה חמורות, המצלמות ממוקמות ברחבי הארץ בהתאם למוקדי תאונות דרכים ולעבירות תנועה מסוכנות.
סוגי עבירות הנאכפות באמצעות המצלמות:
1. מעבר באור אדום – מצלמות המותקנות בצמתים מסוכנים מתעדות נהגים אשר עוברים ברמזור אדום. עבירה זו נחשבת חמורה במיוחד לאור
הסיכון המידי לתאונה קטלנית.
2. עקיפות מסוכנות – תיעוד נהגים אשר מבצעים עקיפות על קו הפרדה רצוף, פעולה מסוכנת שעלולה להוביל לתאונות חזיתיות קשות.
3. שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה – עבירה נפוצה המסכנת חיים. המצלמות מתעדות נהגים המשתמשים בטלפון ללא דיבורית ומפיקות דוחות
באופן אוטומטי.
4. אי ציות לתמרורים – עבירות כמו כניסה לצומת כאשר אין אפשרות להמשיך בנסיעה, אי מתן זכות קדימה להולכי רגל, והפרת תקנות תנועה
בסיסיות אחרות.
5. נהיגה במהירות מופרזת – המצלמות ממוקמות גם בכבישים מהירים ומתעדות נהגים החורגים מהמהירות המותרת, בין אם מדובר בעבירות
מהירות קלות או חמורות.
מצלמות כטב"ם – חידוש משמעותי באכיפה
אחת מהתוספות הבולטות במערך החדש היא השימוש במצלמות המותקנות על כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש), מצלמות אלו מספקות תמונה בזמן אמת ממרחב אווירי ומאפשרות מעקב מדויק אחר רכבים.
הכטב"ם פועל באזורים שבהם ישנה סכנה גבוהה לתאונות דרכים ומסייע לאכוף עבירות מסכנות חיים, כמו עקיפות מסוכנות או נהיגה בחוסר זהירות.
מהם הסיכונים לנהגים?
האכיפה באמצעות מצלמות, ובעיקר מצלמות הכטב"ם, מעמידה בפני הנהגים אתגרים משמעותיים, ראשית, מרגע שהתבצעה עבירה, הצילומים מועברים ישירות למערכת המשטרתית, ואין לנהג הזדמנות להסביר את הנסיבות במקום אל מול השוטר, הדו"חות מופקים אוטומטית ונשלחים לבעל הרכב הרשום, לעיתים ללא ידיעת הנהג בזמן האירוע.
בנוסף, התיעוד באמצעות מצלמות מאפשר למשטרת ישראל להפעיל אמצעים אוטומטיים לבדיקת מהירות, זיהוי מעבר באור אדום, וזיהוי נהגים המשתמשים בטלפון נייד, המשמעות היא שדו"חות יכולים להצטבר במהירות, ולעיתים לגרור סנקציות חמורות כמו שלילת רישיון.
האם ניתן לערער על דו"ח שהופק ממצלמה?
רבים מהנהגים אינם מודעים לכך כי גם על דו"חות שהופקו באמצעות מצלמות ניתן לערער, לעיתים קרובות ישנן נסיבות בהן ניתן לבחון מחדש את הראיות, לבדוק את תקינות המצלמות, או להוכיח כי התנהלות הנהג אינה מצדיקה את הדו"ח שהופק.
הערעור על דו"ח מצריך בחינה מעמיקה של תהליך האכיפה, ניתוח הצילומים ובחינת התאמת העבירה לתיעוד שנאסף, יתרה מכך, ישנם מקרים בהם ניתן לבחון את חוקיות ההצבה של המצלמות עצמן ואת תקינותן בזמן התיעוד.
כיצד ניתן להתמודד עם דו"ח תנועה בעקבות מצלמות?
במקרה של קבלת דו"ח תנועה שניתן על בסיס תיעוד מצלמה, חשוב לפעול באופן מידי ולבחון את אפשרויות הערעור. פנייה לעורך דין המתמחה בדיני תעבורה יכולה לסייע רבות בהבנת המצב המשפטי, בהגנה על הזכויות שלכם, ובהפחתת עונשים או ביטול הדו"ח.
מדוע כדאי לפנות לעו"ד העוסק בדיני תעבורה?
כאשר מדובר באכיפה באמצעות מצלמות, הידע המקצועי והניסיון של עו"ד העוסק בדיני תעבורה יכולים להיות ההבדל בין דו"ח כבד לבין ביטול הדו"ח כולו. עו"ד מנוסה יידע לזהות פגמים בהליך האכיפה, לבחון את הראיות, ולייצג אתכם מול הגופים המשפטיים הרלוונטיים.
שמי עו"ד בן שחר יריב, אם קיבלתם דו"ח בעקבות אכיפה במצלמה, אני כאן לעזור, אל תחכו לדו"ח הבא – פנו לייעוץ והכוונה מקצועית כיצד להתמודד עם הדו"ח ולשמור על זכויותיכם.
050-5067814